fbpx

Wat je NIET moet tanken in de motorfiets

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Wat je NIET moet tanken in de motorfiets

Diverse landen rondom Nederland (zoals Duitsland, Frankrijk en België), bieden al E10 benzine aan. vanaf oktober 2019 wordt dit in Nederland ook standaard aangeboden. Heb je een motorfiets met een carburateur? Lees dit bericht dan aandachtig door, dit scheelt geld en frustratie.

De E staat voor (bio)ethanol en het getal voor het percentage toegevoegde ethanol. Een te hoog percentage ethanol lost alle aanslag en rubbers op, dus ook benzineslangen en alle rubberen delen in de carburateur. Het gevolg hiervan is een slecht lopende motor en dat een revisie van de carburateur noodzakelijk is.

De EURO95 is momenteel voorzien van 5% ethanol, maar dit zal in 2019 dus naar 10% gaan. Heb je een carburateur op je motor (meeste motorfietsen tot 2005)? Tank dan BP Ultimate 98, Shell V-Power 97, Firezone Competition 102 of Esso/Mobil Energy Supreme. Motorfietsen met injectie zullen hier geen last van ondervinden. Wij hebben in 2017 en 2018 al regelmatig ondervonden dat fabrikanten in de EURO95 benzine hogere percentages ethanol toevoegt in de benzine als dat er aangegeven wordt, ons advies is dus, tank geen EURO95 meer.

Heb je per ongeluk de verkeerde benzine getankt? Gebruik dan Moto Power II , Xeramix Stabilizator, of de Putoline Fuel Stabilizer om de brandstof te stabiliseren.

1 gedachte over “Wat je NIET moet tanken in de motorfiets”

  1. Ik heb een tankstation en heb de e 10 eruit gedaan troep is het de mensen denken dat ze goedkoper uit zijn maar je rijd er minder kilometers op en geeft veel problemen ik adviseer ook altijd 98 ook de Chinese brommers moeten dit hebben om normaal aan te slaan

Een reactie plaatsen