UPDATE: Wat je NIET moet tanken in de motorfiets

UPDATE: Wat je NIET moet tanken in de motorfiets

<i class="fab fa-facebook" aria-hidden="true"></i> Share on facebook
Delen
<i class="fab fa-twitter" aria-hidden="true"></i> Share on twitter
Delen
<i class="fab fa-linkedin" aria-hidden="true"></i> Share on linkedin
Delen
tanken-motorfiets

UPDATE: 02-10-2019

Gisteren, 1 oktober is er het één en ander verandert bij de benzinestations. Wij informeren je graag middels deze update van ons eerder geschreven blog. 

Vanaf nu tank je bij de tankstations E10. E10 bevat tot 10% duurzame bio-ethanol. Voor motoren met injectie is dit geen probleem, maar bij carburateurs kan dit grote gevolgen hebben. De Ethanol lost alle rubbers in de carburateur op waardoor een revisie noodzakelijk is. Wij als motorzaak vinden dit werk natuurlijk fantastisch om te doen, maar we willen je hier toch voor waarschuwen.

Wat kun je nog wel tanken met carburateur motorfiets?

Toch E10 getankd?

voeg dan een busje Xeramic Fuel Stabiliser of Moto Power II toe in de benzinetank om de de brandstof te stabiliseren. 

EERSTE BLOGBERICHT: 13-02-2019

Diverse landen rondom Nederland (zoals Duitsland, Frankrijk en België), bieden al E10 benzine aan. vanaf oktober 2019 wordt dit in Nederland ook standaard aangeboden. Heb je een motorfiets met een carburateur? Lees dit bericht dan aandachtig door, dit scheelt geld en frustratie.

De E staat voor (bio)ethanol en het getal voor het percentage toegevoegde ethanol. Een te hoog percentage ethanol lost alle aanslag en rubbers op, dus ook benzineslangen en alle rubberen delen in de carburateur. Het gevolg hiervan is een slecht lopende motor en dat een revisie van de carburateur noodzakelijk is.

De EURO95 is momenteel voorzien van 5% ethanol, maar dit zal in 2019 dus naar 10% gaan. Heb je een carburateur op je motor (meeste motorfietsen tot 2005)? Tank dan BP Ultimate 98, Shell V-Power 97, Firezone Competition 102 of Esso/Mobil Energy Supreme. Motorfietsen met injectie zullen hier geen last van ondervinden. Wij hebben in 2017 en 2018 al regelmatig ondervonden dat fabrikanten in de EURO95 benzine hogere percentages ethanol toevoegt in de benzine als dat er aangegeven wordt, ons advies is dus, tank geen EURO95 meer.

Heb je per ongeluk de verkeerde benzine getankt? Gebruik dan Moto Power II , Xeramix Stabilizator, of de Putoline Fuel Stabilizer om de brandstof te stabiliseren.

Vragen of opmerkingen over deze blog? Stel of schrijf een bericht hieronder.

6 reacties

  1. Ik heb een tankstation en heb de e 10 eruit gedaan troep is het de mensen denken dat ze goedkoper uit zijn maar je rijd er minder kilometers op en geeft veel problemen ik adviseer ook altijd 98 ook de Chinese brommers moeten dit hebben om normaal aan te slaan

  2. Regelmatig mail ik de diverse maatschappijen voor de laatste update.

    Stand 20/5/21 :
    BP ultimate : ok
    Shell V – power : ok
    Tamoil 98, Tango 98 en Tinq 98 : ok
    Franse merken zijn er altijd vaag over of geven toe dat hun premium niet ethanol vrij is.
    ( Total , Esso, Gulf)
    Total voegt 5% ethanol bij in de exellium 98 !

    Shell legde mij uit dat een oliemaatschappij moet aantonen dat hun premium brandstof benzine besparend is en dat er een quotum is qua afzet om gevrijwaard te zijn van verplichte bijmenging van bio-ethanol.
    Dit moeten ze ieder jaar weer indienen !
    Dat kost dus moeite.
    Gelukkig nemen een aantal die moeite ( nog).
    Het lijkt echter een kwestie van tijd tot alle premiums ook maximaal 5% ethanol zullen bevatten.
    Onder de noemer van milieu worden alle nog prima werkende benzine motoren ( ook grasmaaiers) langzaam de nek omgedraaid.
    Ook moderne motoren lopen beter zonder ethanol toevoeging en gaan langer mee.
    Ook is het verbruik hoger door ethanol en is de houdbaarheid zeer slecht.
    Dat mag echter niet verteld worden.
    Uw overheid weet wel wat goed is toch ?

    Mvg,
    Henk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Elmar Kommer
Elmar Kommer
Inhoudsopgave
Over Kommer Motors

Kommer Motors is een familiebedrijf die is gevestigd in Kootwijkerbroek, het centrum van Nederland. Het bedrijf is landelijk bekend om het grote aanbod accessoires voor motoren en het buddyseat atelier. Maar het bedrijf doet veel meer dan dat!

Motorlook.nl

Wij hebben de grootste accessoires webshop van de Benelux. Duizenden producten om je motor mooier en beter te maken!

Kom je ons bezoeken?

Wij zijn gevestigd midden op de Veluwe! Een bezoek is prima te combineren met een fantastische motorrit door al het moois wat de Veluwe te bieden heeft.