Werkplaats/atelier gesloten: 29 aug. t/m 2 sept. // Bedrijf gesloten: 4 t/m 7 sept.

Hoe repareer ik een benzinetank?

Delen
Delen
Delen

Is de benzinetank lek van je motor, auto, tractor of een ander voertuig of heb je problemen met een roestige tank? Dit is een veel voorkomend probleem en zien wij veel bij project voertuigen die langer zonder benzine stilstaan. Gelukkig is er een oplossing! Met de coating en middelen van Tank Cure los je dit probleem vrij eenvoudig op. Kommer Motors is dealer van dit product en wij hebben dit altijd ruim op voorraad staan in de winkel. In dit artikel lees je precies hoe het werkt.

Tank Cure

Met de producten van Tank Cure repareer je vrijwel iedere benzinetank op professionele wijze. Het middel is uiteraard benzine- en oliebestendig (VERMIJD E10 BENZINE). Na het reinigen en ontroesten van de tank wordt er met twee-componenten coating een nieuwe beschermlaag gecreëerd aan de binnenkant van de tank, waardoor lekkage en roest geen kans meer krijgt.

 

Wat doet de benzinetank reparatie?

  • Afschermen van roest
  • Dichten van kleine lekkages (poreus, lekkende lasnaden of gaatjes)
  • Preventieve behandeling tegen lekkage en roestvorming
  • Afscherming van verontreiniging in olietanks (bijvoorbeeld na zandstralen).

KOOP HIER DE TANKREPARATIE:

Het proces van begin tot eind

Benzinetank voorbehandelen - Reinigen

Als eerste ga je aan de slag met de Tank Reiniger. Maak de tank zo kaal mogelijk (alles eraf schroeven en gaten goed afdichten). Gooi het middel in de benzinetank en laat dit enkele uren tot een nacht in de tank werken. Schud regelmatig de tank zodat de reiniger alle vlakken raakt. Daarna de tank goed uitspoelen met water en laten drogen.

Voorbehandelen - Ontroesten

Nu ga je de tank ontroesten met de Tank Ontroester (Ook als er GEEN roestvorming is). Niet alleen roest wordt verwijdert, maar het oppervlak wordt ook tegelijk geëtst waardoor de coating goed hecht op het materiaal. Gooi het middel in de benzinetank en schud deze weer geregeld. Eventueel kun je een hand grind erbij in gooien zodat het nog schoner wordt. Ik adviseer dit een nacht in de tank te laten zitten als er heel veel roestvorming is. Hierna uitspoelen met leidingwater en de tank direct goed droog maken (bijvoorbeeld met föhn), om vluchtroest te voorkomen.

Voorbereiding Coating

Sluit de opening van de benzinekraan goed af. Doe dit bijvoorbeeld met een bout of met gasfittertape. Het is belangrijk dat de draad  gangbaar blijft na het coaten. Ook voor de vuldop moet een (tijdelijke) afsluitdop beschikbaar zijn. Het is aan te raden om de benzinetank met plastic folie of een vuilniszak in te pakken, om morsen op lakwerk te voorkomen. De werkzaamheden in een ruimte van minimaal 20 graden uitvoeren.

Aanbrengen coating

Meng de twee componenten grondig met elkaar en giet het daarna in de benzinetank. Draai vervolgens net zo lang totdat alle vlakken zijn voorzien van coating. Na 15-20 minuten draaien tap je al het overtollige materiaal af en verwijder je alle gemaakte afdichtingen uit de benzinetank. Laat de coating vervolgens 7 dagen uitharden voordat deze weer gebruikt kan worden.

PROJECT BENZINETANK DONE!

Elmar

4 reacties

  1. Mijn motorfiets is bijna 35 jaar oud.
    Ca 10 jaar geleden is de tank van binnen tegen lekkage behandeld met een coating, door de monteur.
    Nu lekt de tank weer.

    Moet de oude coating eerst verwijderd worden, voordat ik overga tot Tank Cure?
    Zo ja, hoe doe ik dat?

    Alvast dank, ik hoor het graag.

    1. In principe kan het middel tegen E10 brandstof, alleen adviseren wij bij motorfietsen E10 helemaal te vergeten en minimaal E5 te tanken. E10 vreet de motor op van binnen;).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *